CO2 Footprint
Door toetreding van een nieuwe generatie in het familiebedrijf is maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen op de agenda gezet. Duurzaam ondernemen mag niet alleen goed voor ons en onze klanten zijn maar ook voor de samenleving en het klimaat.
Iedereen doet wat, dit doen wij.
Compenseer wat je uitstoot
Vrachtwagens stoten CO2 uit. Daar is weinig aan te doen. Door bomen te planten compenseren we deze uitstoot en nog een beetje extra.
Wij rijden gemiddeld 40 kilometer per container. Brengen, ophalen, verwerken, afvoeren. Onze vrachtwagens rijden 3 op 1. Met een uitstoot 3,23 kg per liter diesel hebben we dus een gemiddelde uitstoot van 42,95 kg CO2 per container.
Een boom neemt 20 kg CO2 per jaar op uit de atmosfeer, en blijft dit de volgende 50 jaar doen. Dus in iets meer dan 2 jaar is onze CO2-uitstoot gecompenseerd en de volgende 48 jaar is een mooi extraatje.
(Bron:https://www.traxx-diesel.nl/hoe-berekent-co2-uitstoot-wagen-machinepark/)
Combineren waar mogelijk
Wat je niet uitstoot hoef je ook niet te compenseren. Daarom combineren we zo veel mogelijk ritten.
Dit vraagt ook een stukje participatie van de klant. Tegenwoordig is het heel normaal om vandaag te bestellen en de volgende dag te ontvangen. Dit maakt een economische en ecologische planning niet makkelijk. Wanneer de klant onze planning een paar dagen speling zou geven, zijn de opties om te combineren eerder beschikbaar.
Lokaal eerst
Wij rijden met lokale chauffeurs om onze ritten zo kort mogelijk te houden. Zo voorkomen we onnodige uitstoot.
We proberen binnen een radius van 25 km te opereren. Wanneer we een aanvraag buiten onze regio ontvangen, schakelen een van onze partners in die regio in. De prijs blijft hetzelfde en we planten ook nog een boom.
Onze partner One Tree Planted
Na lang zoeken zijn we uitgekomen bij One Tree Planted. Deze Amerikaanse organisatie viel ons op vanwege de betrouwbare partners en de eerlijke prijs voor het planten van een boom.
Neem eens een kijkje op hun website.
Compenseren is prima, maar zo min mogelijk uitstoten is het doel.
De uitlaatgassen die vrijkomen bij de verbranding van diesel bestaan natuurlijk niet alleen uit CO2. Het uiteindelijke doel is dan ook een volledig elektrisch wagenpark met zonnepanelen op het dak van onze loods. Dit vereist een grote investering en is waarschijnlijk niet haalbaar op de korte termijn. Dit is mede omdat de aanbieders van elektrische vrachtwagens geen concurrerende prijzen voor de wagens aanbieden. Wij volgen de markt op de voet.